Preview

Philosophical Problems of IT & Cyberspace (PhilIT&C)

Advanced search

Тривилизация образования как модель социальной динамики в современных информационных условиях

https://doi.org/10.17726/philIT.2015.9.1.37.03

Abstract

Philosophical consideration of social dynamics is presented in the article. Transformation of education serves as a basis for investigation of social dynamics. Evolution of educational (curriculum) ideologies, which reflect the understanding of what education is for, along with information technologies development are presented as the necessary and sufficient conditions of learning models transformation. Undertaken analysis of ideas, concepts disseminated by the considered educational ideologies, including the learner centered ideology, reveals the so called trivialization of education. Proclaimed humanitarian orientation to a learner with its ideas of freedom, equality, respect to individuality has led to the massification of educational services based on the principles of simplification, fragmentation of the learning process as a whole. Education as a process tends to be replaced with the state of accomplishment, being graduated, certificated, seemingly prepared for professional activities. Such an education is characterized with the unexamining, frivolous approach to the sources of information. Information technologies opening free access to “knowledge” in the conditions of weakening of demand for the substantive, nontrivial educational services creates opportunities for what we call trivialization of education. To overcome the observed inertness, lack of strive for education the renewed concept of united conscious and praxis is found to be important.

About the Authors

V. A. Fortunatova
Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Russian Federation


I. A. Platonova
Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Russian Federation


References

1. Катасонов В.Ю. Религия денег: Духовно-религиозные основы капитализма. М.: Кислород, 2014. - 408 с.

2. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка: В 4-х т.; пер. с нем. 4-е изд., стереотип. М.: Астрель - АСТ, 2007.

3. Колесникова И.А. Открытое образование: перспективы, вызовы, риски // Высшее образование в России. 2009. № 7. С. 12-23.

4. Michael Stephen Schiro. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. Second Edition. Boston College, USA, 2013. - 320 p.

5. Разумов В.И. Кризис в науке и профессионализация интеллектуальной деятельности // Вестник Омского университета. 2011. № 1. С. 15-21.

6. Елина Е.Г. Развитие гуманитарного образования и проблемы трудоустройства выпускников гуманитарных факультетов // Universum: Вестник Герценовского университета. 2011. № 11. С. 51-55.

7. Груздев Г.В., Платонова Ю.А. Проблемы финансирования высшего образования в контексте задач инновационного развития вузов // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Экономические науки. 2012. № 2 (2). С. 75-80.

8. Носкова Т.Н. Педагогическая сущность виртуальной образовательной среды // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2014. № 167. C. 183-194.

9. Brown A. Supermanaging: How to harness change for organizational and personal success. Olympic Marketing Corp, 1984.

10. Ушканова Р.Д. Опыт феноменологического анализа социальной философии // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. 2008. № 4. Том 5. С. 112-115.

11. Readings B. The University in ruins. Cambridge, Mass., 1996. - 304 p.

12. Фортунатова В.А. Инноватика как вид образовательно-педагогического динамизма // Инновационные ресурсы развития российского образования на современном этапе его модернизации: материалы международной научно-практической конференции. Нижний Новгород, 21-22 декабря 2009 г. Н.Новгород: НГПУ, 2009. - 587 с.

13. UNESCO Roadmap for implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. UNESCO, 2014. - 39 p.

14. Платонова Ю.А. Вера в постижении пути жизни человека: автореф. дис. … канд. филос. наук. Нижний Новгород, 2010.

15. Лебеденко Ю.И. Критерии научности интернет-знаний // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2012. № 1. С. 86-92

16. Фортунатова В.А. Культура и образование: монография. Н.Новгород: НГПУ, 2010. - 411 с


Review

For citations:


Fortunatova V.A., Platonova I.A. . Philosophical Problems of IT & Cyberspace (PhilIT&C). 2015;(1):23-40. (In Russ.) https://doi.org/10.17726/philIT.2015.9.1.37.03

Views: 168


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-3763 (Online)