Preview

Philosophical Problems of IT & Cyberspace (PhilIT&C)

Advanced search

World-view and computer gaming addiction: the search for the relationship

https://doi.org/10.17726/philIT.2016.11.1.130

Abstract

There is no doubt that the problem of interrelation between computer game addiction and a nature of the young people’s mental world development became relevant under the conditions of fast development of information-oriented society. The article investigates reasons for ambiguous influence of computer games on a person in the context of systemic nature of his/her mental world, existence of axiological basis and beliefs therein. The purpose of this publication is to disclose the problem of computer games affecting the young people’s mental world in the context of peculiarities of their values and beliefs. When working on this problem, we apply main general and specific scientific methods of investigations traditionally used in social sciences and humanities. However, the method of system analysis is deemed the most critical since it allows examining computer game addiction not in isolation but as a component in combination of main events of human spiritual life considering the importance of the structures of values and beliefs. Novelty of this work is in its reflection of a nature and impact of computer games on a person as determined not only by psychological, social and biological factors but also by values and beliefs of his/her mental world. The article sets forth arguments proving that one of the preconditions for development of computer game addiction is the instability of beliefs, predominance of convictions, principles, and ideals negative for existence and development of people and society. Therefore, methods of treatment normally applied to the computer game addicts may bring more success in combination with development of their personal values and beliefs

About the Author

V. D. Emel’Yanenko
Bryansk State University named after academician I.G. Petrovsky
Russian Federation


References

1. Крошилин С.В., Муравлева В.В. Информационное общество: молодежь и компьютерные игры // Проблемы и перспективы инновационного развития территории: материалы Международной научно-практической конференции профессорско-преподавательского состава. М., 2013. - С. 176-180

2. http://clearskynoob.ucoz.ru/news/uchenye_dokazali_polozhitelnoe_ vlijanie_igr_na_rabotu_mozga/2013-03-25-697 (data obrascheniya: 11.04.2016)

3. Благовещенский А. Ученые: компьютерные игры развивают мозг. URL: http://www.rg.ru/2013/07/03/gameplay-site-anons.html (дата обращения: 18.03.2016)

4. Благовещенский А. Ученые: компьютерные игры повышают зоркость [Электронный ресурс]. URL: http://www.rg.ru/2014/02/18/igryzrenie-site.html (дата обращения: 18.03.2016)

5. Клейман Т.М. Школы будущего: компьютеры в процессе обучения. М.: Радио и связь, 1997. - 168 с

6. Сартан М. Что развивают компьютерные игры? // Школьный психолог. 2000. № 14. - С. 24-29

7. Фуртай Ф. Феномен виртуалити в массовой культуре, или «Добро пожаловать в ночной кошмар» // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2009. Т. 2. № 3-2. - С. 112-121

8. Suler J. The Psychology of Cyberspace. URL: http://users.rider.edu/~suler/ psycyber/psycyber. html.

9. Гришин О.Е., Иглин Д.А. Компьютерные игры как элемент массовой политической культуры и коммуникации // Politbook. 2015. № 1. - С. 127-145.

10. Новикова О.Н. Виртуальная игра как средство формирования личностной идентичности детей и подростков // Педагогическое образование в России. 2014. № 2. - С. 146-151

11. Драиден Г., Вое Д. Революция в обучении. Научить мир учиться по-новому. М.: Парвинэ, 2003. - 651 с

12. Стоит ли знакомить малыша с компьютером? URL: http://www. kalyakimalyaki.ru/paper293.html (дата обращения: 11.04.2016)

13. Булгаков И.В. Homo Gamer. Психология компьютерных игр. М.: Класс, 2000. - 164 с

14. Устинова А.Я. Геймерство - болезнь XXI века? // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2014. № 2 (39). - С. 308-313

15. Баева Л.В. Информационная эпоха: метаморфозы классических ценностей. Астрахань: Издательский дом «Астраханский университет», 2008. - 218 с

16. Тростников В. Монстры для маленьких. URL: http://www.library. pravpiter.ru/book_3/22.htm (дата обращения: 12.05.2016)

17. Пономаренко Л.Г. Отрицательное влияние компьютерных игр на душу ребенка. URL: http://sociosphera.com/publication/conference /2013/210/otricatelnoe_vliyanie_kompyuternyh_igr_na_dushu_rebenka (дата обращения: 11.04.2016)

18. Абраменкова В. Игры и игрушки наших детей: забава или пагуба? Современный ребенок в игровой цивилизации // Даниловский благовестник. М., 2001. - С. 17-26

19. Дубинин А. Ребенок в мире ТV и компьютера // Даниловский благовестник. М., 1997. - С. 18-29

20. http://korolev.msk.ru/books/919/tv_morder/H03-T.htm (data obrascheniya: 11.04.2016).

21. Scott D. The Effect of Video Games on Feelings of Aggression // Journal of Psychology. 1995. No. 5. - P. 125-131.

22. Барцалкина В.В. Увлечение компьютерными играми: беда или благо? М.: МГПУ, 2008. - 104 с.

23. Лузаков А.А., Омельченко Н.В. Семантическое пространство компьютерных игр: опыт реконструкции // Научный журнал КубГАУ. 2012. № 78 (04). URL: http://ej.kubagro.ru (дата обращения: 01.04.2016)

24. Попов П.М., Устинова Н.А. Кибераддикция как вид зависимого поведения // Знание. 2016. №3-4 (32). - С. 127-132

25. Ворошилин С.И. Игровая зависимость: социальные, психологические и биологические основы // Суицидология. 2011. № 3 (4). - C. 2636

26. Смолл Г., Ворган Г. Мозг онлайн: человек в эпоху Интернета. М.: КоЛибри; Азбука-Аттикус, 2011. - 352 с

27. Емельяненко В.Д. Проблема оценки результатов обучения в курсе философии в контексте ее мировоззренческой природы // Актуальные вопросы общественных наук: социология, политология, философия, история. 2013. № 25. - С. 86-95

28. Емельяненко В.Д., Богданова А.М., Гнаева Ю.А. Интернет и ценностно-мировоззренческие основания правосознания // Альманах современной науки и образования. 2015. № 7 (97). - С. 66-70

29. Емельяненко В.Д. Интернет и ценностно-мировоззренческие основания морали // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2013. № 9-2 (35). - С. 58-62

30. Емельяненко В.Д., Амешина Н.С. Интернет-зависимость: духовно-ценностные основания // Альманах современной науки и образования. 2014. № 11 (89). С. 51-54

31. Кастельс М. Галактика Интернет. М., 2003. - 328 с


Review

For citations:


Emel’Yanenko V.D. World-view and computer gaming addiction: the search for the relationship. Philosophical Problems of IT & Cyberspace (PhilIT&C). 2016;(1):45-64. (In Russ.) https://doi.org/10.17726/philIT.2016.11.1.130

Views: 139


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-3763 (Online)