Preview

Philosophical Problems of IT & Cyberspace (PhilIT&C)

Advanced search

Syneidofreniya and Inet-Syneidofreniya (F. M. Dostoyevsky, “excessive consciousness” and its ontological beginnings)

https://doi.org/10.17726/philIT.2017.1.1.

Abstract

The paper deals with the phenomenon of «excessive consciousness», which was first described in the work of Fyodor Dostoevsky «Notes from the Underground». It is shown that the distinctive feature of «excessive consciousness» is the suppression of the human mind by it, as a goal-setting «center». As a result of this suppression, the phenomenon of «infinite multiplication» of any goal declared by the mind arises in the interval between the mirrors of «I» and «not-I». The inability to make a choice leads to what I call «syneidofreniya» (gr. Συνείδηση - means «consciousness» and gr. Φρήν - means «mind») - a mental illness in which «excessive consciousness» suppresses the target and synthetic work of the mind. It is also shown that the history of European philosophy (culture) has always been faced to a choice between two dominant lines of thought: 1) «Socratism», which believed that the answer to the question «Who is man?» should refer to the «mirror of consciousness», using the maxim «Know yourself» and 2) «Platonism», which believed that the answer to this question should be addressed to the «mirror of the cosmos». In addition, it is noted that the analysis of the emergence of consciousness associated with the birth of a «non-I» from the «I» leads to 1) the lack of control over the «non-I»; 2) the pseudo-paradox and 3) the reduction of the «non-I» ad infinitum. The paper also demonstrates that in the conditions of the emergence of cyberspace, «syneidofreniya» takes the form of «Inet-syneidofreniya», in which the role of «non-I» is performed by an anonymous (non-anonymous) network community. In the conditions of domination of the «mirror of the net- worked consciousness», the dependent individual becomes fully controllable. Despite the obvious turn in modern philosophy to the «mirror of consciousness», the positive way to the «mirror of the cosmos» is still open.

About the Author

A. N. Pavlenko
Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Бард А., Зондерквист Я. Netoкратия. Новая правящая элита и жизнь после капитализма. СПб.: Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2004. - 252 с. (Bard A., Zonderquist Ja. Netokratija, Novaja pravyaschaja elita I zhizn posle kapitalisma. SPb.: Stokgolmskaja shkola ekonomiki v Sankt-Penterburge, 2004. - 252 p.)

2. Витгенштейн Л. Лекция по этике // Историко-философский ежегодник’89. М.: Наука, 1989. - С. 238-246. (Wittgenstein L. Lecture on ethics // Istoriko-filosofskij ezhegodnik’89. М.: Nauka, 1989. - P. 238-246.)

3. Губанов Д. А., Новиков Д. А., Чхартишвили А. Г. Социальные сети: модели влияния, управления и противоборства. М.: Издательство физико-математической литературы, 2010. - 228 с. (Gubanov D. A., Novikov D. A., Chhartishvili A. G. Socialnie seti: modeli vlijanija, upravlenija i protivoborstva. M.: Izdatelstvo physico-mathematicheskoi literaturi, 2010. - 228 p.)

4. Декарт Р. Сочинения в двух томах. М.: Мысль, 1989, Т. 1. (Descartes R. Sochinenija v dvuch tomach. M.: Misl, 1989, T. 1.)

5. Достоевский Ф. М. Полное собрание художественных произведений в 12 томах. Рига: Издательство «Жизнь и культура», 1928. (Dostoevsky F. M. Polnoe sobranie chudozhestvennich proezvidenij v 12 tomach. Riga: Izdatelsvo «Zhizn I kultura», 1928.)

6. Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс. М.: АСТ, 2016. - 256 с. (Ortega y Gasset. Vosstaie mass. M.: ACT, 2016. - 256 p.)

7. Павленко А. Физика и театр: трагедия представления // Человек. 1999. № 4 (Pavlenko A. Physika I theatr: tragedija predstavlenija // Chelovek. 1994. № 4.)

8. Павленко А. Возможность техники. СПб.: Алетейя, 2010. - 224 с. (Pavlenko A. Vozmozhnost techniki. SPb.: Aletheija, 2010. - 224 p.)

9. Павленко А. Пределы интерсубъективности. Критика коммуникативной способности обоснования знания. СПб.: Алетейя, 2012. - с. (Pavlenko A. Predeli intersubjektivnosti. Kritika kommunikativnoi sposobnosty obosnovanija znannija. SPb.: Aletheija, 2012. - 278 p.)

10. Павленко А. Лекции о Достоевском. СПб.: Алетейя, 2016. - 272 с. (Pavlenko A. Lekcii o Dostoevskom. SPb.: Aletheija, 2012. - 272 p.)

11. Перов Н. Вред социальных сетей: влияние на психику. URL: http://nperov.ru/soznanie/vred-socialnyx-setej-vliyanie-na-psixiku (Perov N. Vred socialnich setej: vlijanie na psychiku. URL: http://nperov.ru/ soznanie/vred-socialnyx-setej-vliyanie-na-psixiku.)

12. Платон. Тимей / Собрание сочинений в четырех томах. М.: Мысль, 1994. Т. 3. (Platon. Timej / Sobranie sochinenij v chetirech tomach. M.: Misl, 1994. T. 3.) background image

13. Философия, логика, язык. М.: Прогресс, 1987. - 333 с. (Philosophiaja, logika, jazik. M.: Progress, 1987. - 333 p.)

14. Хоган Б. Анализ социальных сетей в Интернете. URL: https://postnauka. ru/longreads/20259. (Hogan B. Analiz socialnich setey v internete. URL: https://postnauka.ru/longreads/20259.)

15. Chalmers D. J. The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory. New York, Oxford: Oxford University Press, 2002. - 432 p.

16. Wright von G.H. «Time, Change and Contradiction» in «Philosophical Papers of Georg Henrik von Wright», Volume II, Philosophical Logic, Cornell University Press, Ithaka, New York, 1983. - P. 115-131.


Review

For citations:


Pavlenko A.N. Syneidofreniya and Inet-Syneidofreniya (F. M. Dostoyevsky, “excessive consciousness” and its ontological beginnings). Philosophical Problems of IT & Cyberspace (PhilIT&C). 2017;(1):4-25. (In Russ.) https://doi.org/10.17726/philIT.2017.1.1.

Views: 160


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-3763 (Online)